„Luăm și desert?” Cum am putea rezista acestor mici plăceri, nevinovate în aparență, dar care se transformă în adevărate sentimente de vinovăție atunci când resimțim efectele renunțării la obiceiurile sănătoase pe care le introducem în rutina zilnică? „Mâine mă voi trezi mai devreme și voi merge să alerg pe plajă!” îmi spun în gând, în timp ce savurez ceea ce se dovedește a fi, în egală măsură, bucuria și pedeapsa mea.

De câte ori nu am admirat turiștii pe care îi vedeam antrenându-se la sălile de fitness și nu mi-am promis că a doua zi le voi urma exemplul?

Iar următoarea zi se transforma în următoarea vacanță… Și de câte ori nu mi-am spus, în vacanță fiind, că mă voi trezi înaintea tuturor și că mă voi bucura de cerul dimineții, chiar și pentru câteva minute, într-o plimbare ceva mai activă? Tot de atâtea ori m-am văzut în fața unui răsărit superb, pe care nu conteneam să îl fotografiez, uitând, de fapt, motivele pentru care ceasul meu s-a încăpățânat să sune mult prea devreme pentru o călătorie. Sau, cuprinsă fiind de aerul dimineții și de prospețimea unei noi zile, am preferat confortul balconului și savoarea cafelei în locul plimbării pe care o planificasem. Ori poate că fix în acele momente am simțit o inspirație greu de ignorat și, în locul pașilor făcuți pe malul mării, degetele mele erau singurele care depuneau ceva efort, într-o înșiruire de cuvinte și de idei pe care trebuia în acel moment să le păstrez în memoria laptopului.

Vama Veche

O plimbare la răsăritul soarelui oferă nu doar imagini spectaculoase, ci și necesarul de mișcare pentru asigurarea stării de bine

Prima zi dintr-o nouă destinație este dedicată, întotdeauna, descoperirilor culinare, deși în programul meu nu sunt clar menționate aceste pauze, ci sunt prevăzute doar multe obiective pe care trebuie musai să le vizitez. Totul până renunț la bagaje. După care, prima oprire, deși neplănuită, așa cum am spus, este la un local drăguț, cu vedere și mai drăguță, care promite să îmi satisfacă mare parte din curiozitățile culinare despre respectiva destinație. Și uite așa, după ce m-am „împrietenit” cu bucătăria acelui popor, programul meu continuă așa cum îmi imaginasem eu.

Obiceiurile culinare ale diverselor popoare ascund mult mai multe aspecte decât cele pe care le-am putea remarca la un simplu contact vizual, olfactiv sau gustativ. Ascund părți din istoria, tradițiile, poate chiar rădăcinile acestor culturi pe care noi avem șansa să le vizităm. De aceea, gastronomia nu trebuie doar încercată, trebuie savurată și respectată ca o parte importantă a culturii unui popor. Însă ce facem atunci când organismul nostru resimte o ieșire din rutina de acasă, atunci când, bucurându-se odată cu noi de combinații fericite sau nu, ne dă semnale că este momentul să ne îndreptăm atenția și asupra lui, nu doar asupra bogăției pe care spiritul a căpătat-o?

Constipația călătorului

O cină delicioasă, dar foarte consistentă

Constipația călătorului este un fenomen des întâlnit în rândul tuturor celor care, așa cum este lesne de înțeles, se află într-o călătorie (indiferent de loc, timp ori durată)

Și, în același timp, este un aspect pe care ar trebui să îl avem cu toții în vedere atât înaintea unei călătorii, dar mai ales în timpul vacanței. Printr-o simplă accesare a platformei despreconstipatie.ro putem afla mai multe sfaturi utile despre cum putem preveni constipația călătorului atunci când suntem în concediu.

Cred că fiecare dintre noi a trăit simptomele mai puțin fericite ale acestei stări și a reușit, prin diverse mijloace, să nu îi permită să îi spulbere farmecul creat de o vacanță. Ca un protest împotriva „torturii” la care a fost supus (dar care, pentru noi, s-a dovedit un adevărat festin), organismul dovedește, încă o dată, că nu se dezice de la regulile bine știute. Ce ironie! Este ca și cum ar trebui să „plătim” pentru acele câteva momente de plăcere nevinovată. De fapt, tot ceea ce organismul încearcă să ne transmită este necesitatea lui de a-l trata cu respect și cu atenție, indiferent în ce colț al lumii ne-am afla.

Nu mă pot lăuda cu un tranzit foarte rapid

Ba, din contră, mereu am simțit că trebuie să îl „ajut” să funcționeze normal, așa că încerc să am grijă atât când sunt acasă, dar mai ales când sunt într-o călătorie, de felul în care organismul reacționează la schimbările la care este supus. Pentru că, atunci când totul în jurul nostru este nou, și el are tendința să se comporte diferit, îndeosebi atunci când schimbarea este bruscă (mă refer aici la călătoriile pe alte continente, unde diferențele de fus orar sunt mult mai mari decât cele din Europa și unde, pentru a (re)stabili o ordine în ceea ce privește funcționarea organismului, de la program de somn, până la tranzitul intestinal, pot trece chiar și câteva zile).

Știu că prevenția este cea mai bună armă. Știu că în teorie totul sună frumos și că noi suntem convinși că vom respecta întocmai ceea ce ne-am propus, că nu vom face excese culinare, că vom face mișcare, că vom încerca să nu renunțăm la obiceiurile sănătoase. Îi felicit pe cei care reușesc să facă acest lucru și încerc și eu, pe cât posibil, să am grijă la câteva aspecte destul de simple, dar care pot avea mare efect în asigurarea unei stări de bine și a confortului atât de mult dorit.

Apa este singurul lichid pe care îl consum în cantități foarte mari

Dacă mai trișez uneori (cu toții o facem) și îmi este aproape imposibil să renunț la dulciuri, am reușit, în schimb, să compensez această, să zicem, incapacitate, cu renunțarea la alte alimente și băuturi nesănătoase. În special băuturi, iar aici mă refer, desigur, la cele carbogazoase, pe care le-am eliminat complet din alimentația mea. Apa este singurul lichid pe care îl consum în cantități foarte mari, însă mi s-a întâmplat să nu elimin aproape nimic din ceea ce consumam, mi s-a întâmplat să simt că mă balonez și de la aer și mi s-a întâmplat ca din acest motiv să îmi fie alungată starea de confort. Iar acest lucru într-o asemenea manieră încât să nu mă pot concentra asupra locurilor pe care le vizitez, ci doar să încerc să găsesc o soluție pentru a mă simți mai bine. Și mi s-a întâmplat ca acea soluție să nu apară la momentul potrivit, ci doar la câteva zile după ce am revenit acasă, când, doar prin simplul fapt că m-am întors la rutina mea zilnică, organismul și-a reluat tranzitul normal.

Gândindu-mă acum la acele zile, pe de-o parte mă amuz, iar pe de altă parte mă încearcă un sentiment de regret pentru că nu am acționat imediat ce am conștientizat că mă confrunt cu o problemă (pentru care există și remedii, din fericire). Dar până să ajungem la problemă, ar trebui să ne gândim puțin la ceea ce știm că funcționează cel mai bine pentru noi. Ar trebui, în primul rând, să ne cunoaștem organismul, după care, să îi oferim lucrurile care să îl ajute să funcționeze corespunzător.

Constipația călătorului

De obicei gleznele mele chiar se văd 🙂

Sunt o mare iubitoare de fructe și de legume

Cu toții cunoaștem efectele benefice ale fructelor și ale legumelor, nu voi insista prea mult asupra lor, căci, de la aportul de vitamine, nutrienți și fibre, și până la reglarea tranzitului intestinal, acestea pot fi considerate adevărate elemente-minune. Dacă sora mea spunea despre restaurantele vegane că sunt definiția pe care alege să o dea, din când în când, raiului, același lucru îl pot spune eu despre salate, indiferent de forma lor. Încerc să le includ în fiecare masă, am făcut oarecum inconștient acest lucru în primă fază, după care a devenit un obicei, iar abia apoi am realizat efectele lor benefice asupra organismului meu. Și sunt convinsă că nu doar eu mă pot declara o iubitoare de produse crude și nici că sunt singura care se simte foarte bine consumându-le.

Salată de crudități

Călătoriile cu mașina se dovedesc a fi destul de solicitante pentru organismul nostru, fie că suntem șoferi, fie că suntem pasageri

Îndeosebi circuitele mai lungi, în care în petreci aproape zilnic suficient de mult timp în mașină încât să nu îi permiți limfei să funcționeze corespunzător. Ați putut observa în fotografiile de mai sus cum arătau gleznele mele după o zi întreagă petrecută în mașină, cu mici pauze care s-au dovedit a fi insuficiente. Însă, în spatele acelei zile au stat și altele, iar efectele au fost cele pe care le-ați văzut. Probabil că mișcarea insuficientă, probabil că alimentația necorespunzătoare (din păcate, singurele opriri erau cele de la benzinăriile întâlnite pe drum și știm cu toții că este mai dificil să găsești ceva sănătos într-o benzinărie, cu atât mai mult cu cât, în esență, mâncatul în benzinării se dovedește a fi foarte rapid), ori probabil că inhibițiile cauzate de noi toalete au condus la efectele vizibile asupra organismului.

Nu cred că se întâmplă acest lucru doar de la câteva ore petrecute în mașină, însă, dacă se repetă timp de mai multe zile, poate că ar fi bine să luăm o pauză. Să mergem mai mult pe jos, poate chiar să ne abatem de la programul călătoriei (în măsura în care este posibil, desigur), ori, de ce nu, să începem (ori să încheiem) ziua cu o scurtă plimbare, indiferent de locul în care ne aflăm. Putem chiar să descoperim noi locuri pe care în timpul zilei le-am omis, ori le putem revedea pe cele care ne-au impresionat cel mai tare. Eu, spre exemplu, iubesc să descopăr aceleași locuri și în timpul zilei, dar și în aerul nopții, să admir cum strălucesc în întuneric, cum capătă, parcă, alte forme când agitația din jurul lor se risipește și când rămân doar ele, învăluite în liniște. De aceea am o înclinație pentru plimbările nocturne (desigur că și cele din timpul zilei au farmecul lor) și încerc, pe cât posibil, ca după fiecare cină să revin pe jos la hotelul care mă găzduiește, atât pentru a admira orașul tăcut, cât și pentru a diminua puțin din efectele unei mese consistente.

Budapesta în imagini

Am străbătut orașul în lung și-n lat atât ziua, cât și noaptea. Întunericul mi-a permis să mă bucur de culoarea în care s-a îmbrăcat podul odată cu lăsarea serii.

Dacă suntem genul care are o relație foarte apropiată cu propria toaletă, va trebui să învățăm să renunțăm la ea

Un lucru este cert atunci când plecăm într-o vacanță, și anume că nu vom putea lua cu noi chiar toate obișnuințele de acasă. Dacă obiceiurile sănătoase sunt mai ușor de inclus în bagaj, despre propria toaletă nu pot spune acest lucru. Va trebui să renunțăm la inhibiții, pentru că organismul nu cunoaște momente și locuri potrivite sau nepotrivite. Pentru el, momentul potrivit este atunci când și-a îndeplinit funcțiile, iar tot ce putem noi face este să îl ascultăm.

Port întotdeauna cu mine câteva medicamente, căci nu știu care sunt condițiile de achiziționare în țările pe care le vizitez

Nu este nimic neobișnuit în a recunoaște atunci când suntem obosiți, însetați, înfometați, indispuși sau atunci când suferim de constipația călătorului, cauzată de diverși factori asupra cărora poate că nu ne-am aplecat suficient atenția. Însă, dacă am avut grijă de acele mici aspecte prezentate anterior, dar extrem de importante, și simțim că nu funcționează, ce ar trebui să facem în continuare? Răspunsul este simplu: dacă nu reușim să facem combinațiile cele mai fericite, trebuie musai să găsim soluțiile potrivite. Și rapide, de cele mai multe ori, pentru că nu vrem ca farmecul vacanței să fie știrbit de niciun eveniment mai puțin plăcut.

Spre norocul meu, niciodată nu am fost nevoită să achiziționez medicamente din călătorii, însă știu că sunt țări în care trebuie prescripție medicală pentru aproape orice fel de medicament. Așa că am întotdeauna câteva cu mine, pentru orice eventualitate, deși le utilizez ca o ultimă soluție, dacă nimic dintre variantele încercate anterior nu funcționează.

Putem administra laxative OTC (care nu necesită prescripție medicală), însă nu trebuie să abuzăm de consumul lor și este cel mai indicat să le administrăm seara, deoarece producerea efectului poate dura până la 12 ore. Dacă, din nefericire, nici după un consum repetat, de până la 14 zile, în fiecare zi, nu observăm nicio ameliorare, singura variantă este de a consulta un medic și de a investiga cauzele producerii constipației.

Nu plec niciodată în afara țării fără o asigurare de călătorie, la care, din fericire, nu am apelat niciodată. Vă recomand să vă încheiați o astfel de asigurare care să includă cât mai multe riscuri, pentru a nu fi puși în situația în care să vă diminuați bugetul de călătorie pentru probleme medicale.

Să nu uităm!

Să ne hidratăm în permanență, pentru că deshidratarea este una dintre cel mai des întâlnite cauze ale problemelor tranzitului intestinal.

Să facem puțină mișcare. În excursiile active, acest lucru este de la sine înțeles, pentru că vom petrece destul de mult timp pe jos, vizitând diverse obiective turistice. Însă, chiar dacă preferăm vacanțele care nu implică prea multă mișcare, ci doar relaxare pe malul mării, spre exemplu, putem găsi atât modalitățile, cât și timpul pentru a merge și pe jos, poate într-un ritm ceva mai activ.

Să acordăm atenție alimentației, chiar dacă tentațiile sunt mari. Nu mă refer la abținerea în totalitate de la produsele tradiționale, specifice locurilor vizitate, însă poate că ar fi bine ca măcar o masă pe zi să conțină alimente sănătoase, bogate în fibre, ori să încercăm pe cât posibil să evităm combinațiile mai puțin fericite. Organismul ne va fi recunoscător.

Să nu ezităm să folosim toaleta. Spre exemplu, eu apelez întotdeauna, la oricare altă toaletă decât cea personală, la acele șervețele speciale care acoperă capacul toaletei și îmi oferă un plus de siguranță și de confort.

Să folosim laxative doar atunci când niciunul dintre elementele de mai sus nu funcționează (de preferat trebuie să le avem pe toate în vedere înaintea administrării de medicamente) și să nu abuzăm de consumul lor.

Călătorii frumoase vă doresc, fără nici cele mai mici incidente, iar, dacă, din nefericire, acestea apar, să găsiți soluțiile cele mai potrivite pentru voi!