După cum probabil că ați remarcat deja, în ultimele două zile unul dintre subiectele cele mai dezbătute a fost acela al noului Cod Rutier din Grecia și al restricțiilor suplimentare pe care acesta le aduce. Am observat că nu au fost foarte bine primite aceste modificări și chiar au creat un soi de panică, destul de greu de înțeles, din punctul meu de vedere. Mi se pare puțin ilogic și trist, totodată, să fim speriați pentru că trebuie să respectăm niște reguli de un minim bun-simț, așa că lucrurile sunt simple: dacă nu le încălcăm, nu trebuie să ne temem de pedepse și de amenzi.

Noile modificări pot fi deranjante pentru unii și ceva firesc pentru alții. Normalitatea înseamnă să respectăm niște cerințe minime pe care bunul-simț le implică și toate regulile existente atât în propria țară, cât și în țările pe care le vizităm. Acum nu ne vom închide în casă pentru că au fost sporite măsurile de securitate și, dacă uneori nu au fost respectate (având în vedere faptul că restricții au existat), mi se pare foarte bine să existe pedepse mai mari. Cu alte cuvinte, dacă nu vrem să le respectăm de bunăvoie, o vom face forțați, sau, mai degrabă, speriați de ideea unor amenzi mai mari și a ridicării permisului de conducere.

Mă interesează acest subiect pentru că intenționez să vizitez vara aceasta Grecia cu mașina, pentru prima dată, chiar dacă mult timp am refuzat această idee, fiind adepta călătoriilor cu avionul și a timpului redus de transport pe care acesta îl oferă. Înainte de fiecare călătorie consult site-ul Ministerului Afacerilor Externe și vă recomand să faceți acest lucru, pentru că eroarea prin omisiune tot eroare este și parcă nu am dori ca vacanța noastră să fie presărată de incidente sau chiar să se termine. Astfel, conform site-ului mae.ro, restricțiile care se aplică conducătorilor auto pe teritoriul Greciei sunt următoarele:

  • Prevederi privind purtarea centurii de siguranță și a căștii de protecție pentru motocicliști

Încălcarea acestor prevederi se pedepsește cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, a plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare pentru o perioadă de 60 de zile. Îmi este greu să cred că încă ne revoltăm pentru obligativitatea purtării centurii de siguranță, având în vedere că această regulă se aplică peste tot (nu și aceleași sancțiuni, ce-i drept). Însă, din punctul meu de vedere, atâta timp cât aceste restricții au menirea de a ne proteja și de a spori siguranța la volan (sau pe motocicletă, după caz), trebuie respectate, indiferent de natura pedepsei.

  • Restricții privind folosirea telefonului mobil de către conducătorul auto în mers

Și pentru această abatere se aplică aceleași pedepse ca la anterioara, respectiv ridicarea pe loc a permisului de conducere, a plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare pentru o perioadă de 60 de zile. Utilizarea telefonului mobil este permisă doar prin dispozitiv Bluetooth sau dacă telefonul este plasat într-un loc special. O altă restricție cunoscută de noi, care se aplică și în România și pe care o susțin în totalitate.

  • Restricții privind conducerea sub influența băuturilor alcoolice

Conducerea sub influența băuturilor alcoolice nu este permisă în Grecia în nicio cantitate și se aplică pedepse în funcție de concentrația de alcool din sânge, dar și dacă persoana în cauză recidivează în termen de doi ani.

Astfel, amenzile sunt cuprinse între 200 de euro plus imobilizarea autovehiculului și 1.200 de euro plus ridicarea permisului de conducere pentru o perioadă de 180 de zile, imobilizarea autovehiculului, ridicarea plăcuțelor de înmatriculare între 10 zile și 6 luni, și, atenție, închisoare de minimum două luni. Pentru a fi sancționați cu arestul, conducătorii auto trebuie să fie depistați cu o concentrație de alcool de peste 0,60 mg/l în aerul expirat sau de peste 1,10 g/l în sânge.

Dacă, în decurs de doi ani, conducătorii auto sunt din nou depistați cu alcool în sânge în concentrație de peste 1,10 g/l, vor rămâne fără permisul auto pentru 5 ani și vor petrece cel puțin 6 luni în arest, pe lângă plata unei amenzi de 2.000 de euro, imobilizarea autovehiculului și ridicarea plăcuțelor de înmatriculare între 10 zile și 6 luni.

  • Restricții privind limita de viteză

Aceasta este una dintre cel mai des încălcate restricții, iar acum au sporit și amenzile, astfel că, dacă depășim cu 30 km/oră limitele de viteză, va trebui să scoatem din buzunar 350 de euro și să ne mulțumim cu statutul de pieton timp de 60 de zile. Probabil că, odată cu sporirea amenzilor, va crește și numărul mijloacelor de supraveghere a traficului. Mare grijă, însă, pentru că legislația din Grecia interzice posesia aparatelor anti-radar, dar și a sistemelor de depistare a radarelor.

  • Prevederi privind nerespectarea culorii roșii a semaforului sau a indicatorului „STOP”

Din punctul meu de vedere, trebuie să dăm dovadă de puțin mai multă inconștiență nerespectând aceste prevederi, având în vedere că sunt puse în pericol viețile tuturor participanților la trafic. Pentru ambele abateri va trebui să ne diminuăm bugetul de vacanță cu 700 de euro și să predăm permisul pentru 60 de zile dacă nu respectăm culoarea roșie a semaforului și pentru 20 de zile, împreună cu plăcuțele și certificatul de înmatriculare, dacă nu respectăm semnificația indicatorului „STOP”.

  • Restricții privind staționarea sau parcarea

Găsirea unui loc de parcare poate fi dificilă, mai ales în orașele foarte aglomerate, însă nu imposibilă. Și, de asemenea, neplata parcării se sancționează imediat, indiferent de perioada de timp. Conform noilor prevederi elene, parcarea sau staționarea în locurile în care acestea sunt interzise se pedepsește cu amendă cuprinsă între 40 și 150 de euro, precum și cu ridicarea permisului, a plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare pentru 10 zile. La toate acestea se adaugă și plata parcării pentru întreg intervalul de timp.

Parcarea în locurile destinate persoanelor cu handicap se sancționează și mai sever, astfel că șoferii care vor fi depistați lăsându-și mașinile în aceste locuri vor rămâne fără permisul de conducere, plăcuțe și certificatul de înmatriculare pentru 60 de zile.

  • Restricții privind utilizarea benzii de urgență și manevrele periculoase în trafic

Nu de puține ori am întâlnit situația în care, circulând normal pe autostradă, să fiu depășită pe banda de urgență, atât de autoturisme, cât și de autobuze. Am pățit chiar de curând acest lucru, când mă întorceam din Delta Dunării (undeva la începutul lunii a acestui an), când banda de urgență se transformase într-o veritabilă bandă pentru depășire, în special în zonele în care urmau ieșiri de pe autostradă. În Grecia, potrivit noului Cod Rutier, utilizarea acestei benzi pentru deplasare (indiferent de durată) se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, a plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare pentru 60 de zile.

Manevrele periculoase sunt, în opinia mea, așa-zisele depășiri „la limită” sau încadrarea necorespunzătoare pe benzile de circulație, fără a te asigura în prealabil. Orice manevră considerată un pericol pentru siguranța celorlalți participanți la trafic (și a șoferului în cauză, implicit), duce la ridicarea permisului de conducere pentru 30 de zile, dar și la ridicarea plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare pentru 10 zile. Totodată, șoferul găsit vinovat de asemenea manevre va trebui să achite și o amendă în valoare de 700 de euro.

  • Restricții privind aruncarea de obiecte pe geam în timpul mersului

Această prevedere este una dintre preferatele mele și mi se pare una dintre principalele reguli de bun-simț. Poluarea mediului înconjurător trebuie aspru sancționată, iar protejarea acestuia ar trebui să fie un demers continuu al fiecăruia dintre noi. Astfel, dacă vom fi depistați aruncând obiecte pe geamul mașinii în timpul mersului, sancțiunea nu este nici mai mult, nici mai puțin decât ridicarea pe loc a permisului de conducere, a plăcuțelor și a certificatului de înmatriculare pentru o perioadă de 60 de zile.

  • Plata amenzilor

Conform noului Cod Rutier grecesc, nu există nicio posibilitate de diminuare a valorii amenzii dacă plata acesteia se realizează într-un anumit termen. Șoferii sancționați au al dispoziție 15 zile pentru plata integrală a amenzilor primite în urma abaterilor săvârșite.

Acestea sunt principalele modificări privind circulația autovehiculelor pe care trebuie să le respectăm dacă intenționăm să circulăm cu mașina pe teritoriul Greciei. Suntem în plină perioadă a concediilor, iar această destinație continuă să fie în topul preferințelor românilor, mulți preferând ca mijloc de transport mașina personală. Poate că v-ar fi de folos să citiți și acest articol, despre principalele lucruri pe care trebuie să le avem în vedere dacă intenționăm să călătorim cu mașina și, de asemenea, dacă ați identificat și alte aspecte de care trebuie să ținem cont, nu ezitați să ni le transmiteți tuturor, într-un comentariu. Sper să nu vă sperie prea tare aceste noi reglementări și vă doresc să aveți parte de vacanțe cât mai liniștite! 🙂


Sursa: Consulatul General al României la Salonic.


Citește și: Principalele lucruri care trebuie avute în vedere în excursiile cu mașina