De cele mai multe ori, locurile pe care le vizităm au o frumusețe aparte, ce este dată de oameni. Ei sunt cei care aduc energie, ei sunt cei care contribuie la promovarea zonei, ei sunt cei care scriu poveștile și istoria. Iar atunci când aceste lucruri se îmbină cu puterea naturii de a crea adevărate opere de artă, tot ceea ce putem face este să fim recunoscători pentru ce ni s-a oferit și să lucrăm împreună cu natura pentru a ne îndeplini visurile. Este o relație de reciprocitate, ea ne ajută, iar noi o protejăm.

Așa este și cazul companiei Schobel, aflată în localitatea Hard, undeva pe lângă orașul Bregenz, unde, din livada familiei se produc tradiționalul schnapps (un fel de țuică românească), precum și tot felul de fructe deshidratate, cum ar fi mere, căpșune, pere, adică tot ce se cultivă în livadă și se poate deshidrata. Este genul de afacere de familie, în care fiecare membru are rolul lui bine stabilit, în care totul funcționează din pasiune și în deplină armonie.

Schobel

Fondatorul companiei Schobel

Schobel

Schnapps Schobel

Schobel

Fructe deshidratate Schobel

Schobel

Nuci negre Schobel

De când am ajuns, am remarcat grădina, casa și livada foarte frumos aranjate, precum și întreaga zonă, încât nu se diferenția cu nimic de localitățile urbane. Poate doar prin prisma faptului că lipseau clădirile înalte, iar locul lor era ocupat de căsuțe cochete, cu grădini întinse.

Ce am observat și am admirat, în zilele petrecute în Austria, este că întreaga comunitate este foarte unită și că se mândresc cu toții atunci când un locuitor are o idee pe care o urmează, are o afacere de familie pe care o dezvoltă. Și colaborează toți producătorii locali pentru promovarea produselor sau chiar pentru asigurarea necesarului de materie primă.

Am remarcat pasiunea pentru ceea ce fac, produsele fiind realizate nu doar cu materie primă din livada proprie, ci și pe teritoriul propriei locuințe, care s-a extins între timp, astăzi adăpostind și o hală cu diverse cazane pentru producerea schnappsului.

Schobel

Compania Schobel

Schobel

Compania Schobel

Schobel

Compania Schobel

Sunt produse care se realizează în cantități relativ mici, adică nu la nivel industrial, fapt ce le oferă unicitate și autenticitate. Este o afacere pentru care se lucrează cu pasiune, care ocupă tot timpul membrilor familiei, dar, pentru că atunci când faci ceva cu pasiune nu simți că lucrezi, nici pentru ei timpul petrecut nu mai contează, ba chiar se dedică întreaga zi afacerii lor.

Deși este amplasată în mediul rural, compania are aparatură, dar și ambalaje și modalități de promovare foarte moderne. Inclusiv cărțile de vizită mi-au atras atenția, prin designul lor minimalist. Atât casa, cât și fabrica nu se dezic de la structura tradițională a clădirilor pe care le-am descoperit în Vorarlberg, respectiv exteriorul în totalitate din lemn, iar interiorul decorat foarte modern. Acest lucru mi-a plăcut foarte tare, deoarece mă simțeam oarecum într-un timp care a trecut, adus în prezent. Tradițiile și obiceiurile sunt foarte importante pentru locuitorii acestei zone, pe care le urmează îndeaproape. Dar, în același timp, sunt foarte atenți la tendințe și le adaptează nevoilor și activităților fiecăruia.

Schobel

Compania Schobel

Schobel

Compania Schobel

Schobel

Compania Schobel

Am observat un lucru, în timp ce ne erau prezentate compania și activitatea, și anume acela că și din lucrurile care par simple pot lua naștere afaceri foarte prospere. Îmi plac foare tare oamenii care au curajul să își urmeze visurile și, mai mult decât atât, îmi plac oamenii care găsesc resurse, de orice fel, în jurul lor, în cele mai apropiate locuri. Uneori, chiar nu este nevoie să mergem cu mintea prea departe pentru a realiza ceva de care să fim mândri. Ba chiar este nevoie doar să ne dăm libertatea de a privi, de a înțelege, de a lua decizii și de a le urma. Din produsele proprii, din livada îngrijită lângă casă, au ieșit preparate de care se bucură întreaga comunitate.

Am vizitat compania Schobel în prima zi a vacanței din Austria și a fost, pentru mine, unul dintre lucrurile care îmi fac cea mai mare plăcere, respectiv acela de a descoperi poveștile locuitorilor fiecărei zone vizitate. Au urmat și altele, despre care o să vă povestesc ulterior, pentru că m-au surprins cu toate prin simplitatea ideilor, dar și prin devotamentul pe care îl au față de afacerile proprii.

Am observat câte lucruri se pot face din ingrediente simple, cărora uneori nu le acordăm prea multă importanță, poate pentru că suntem obișnuiți cu ele și considerăm un lucru firesc ca ele să existe în preajma noastră. Spre exemplu, îmi amintesc de anii copilăriei, când, negreșit, din corcodușul care acoperea aproape toată curtea bunicilor ieșeau litri întregi de țuică. Și acum, în fiecare toamnă, în casele celor care cultivă fructe se pregătesc vin și țuică. De cele mai multe ori, pentru consumul propriu. Ei bine, aceeași țuică, pregătită din diverse fructe (pe care le găsim, negreșit, și în România), a fost frumos ambalată și astfel a devenit un produs foarte promovat. Un produs bun, atât cât pot spune cu nivelul meu de cunoștințe în ceea ce privește alcoolul, un produs vedetă în rândul localnicilor. Nu orice schnapps, care oricum este o băutură tradițională, ci acest schnapps, produs de compania Schobel.

De asemenea, a fost pentru prima dată când am încercat un alt fel de fructe confiate, în afară de cele exotice. Mai exact, am gustat mere confiate, căpșune, pere, dar și nuci negre. Perele au fost preferatele mele, cred că și datorită faptului că erau cele mai dulci. 🙂 Fructe pe care, de asemenea, le găsim în orice curte, fructe cu care ne-am obișnuit și pe care, în mare parte, le exportăm.

Mi-a trezit interesul activitatea companiei Schobel, tocmai prin prisma faptului că, din niște lucruri atât de simple, au ieșit niște produse foarte căutate. Am admirat mândria pe care o arătau localnicii de fiecare dată când ne prezentau sau atunci când vorbeau despre vreun producător local, un membru al comunității lor. Am admirat faptul că totul era foarte aranjat și îngrijit, ba chiar am descoperit fructele confiate și în magazinele altor producători (de produse cosmetice, de exemplu). A fost pentru mine un exemplu și o lecție care mi-a arătat că uneori nici nu contează să ai idei revoluționare, contează doar să le urmezi pe ale tale.


Citește și: