„Nu utilizați forța, doar intuiția și imaginația. În cameră veți găsi un buton de panică și unul pentru indicii. Aveți 60 de minute la dispoziție să evadați. Succes!” Acestea sunt principalele lucruri pe care le aud la orice joc de Escape Room. Un joc care se bazează pe spiritul de observație și pe capacitatea de a corela elementele, astfel încât să poți rezolva toate jocurile și să evadezi în timpul pe care îl ai la dispoziție.

Nu de puține ori m-am întrebat cum ar arăta propriul meu joc. Ce aș face, ce nu aș face, care ar fi pașii pe care ar trebui să îi parcurg? Cât ar dura până să îmi văd visul îndeplinit? Dar, cum fiecare joc este inspirat din viața reală, iar mie îmi place să surprind toate aspectele lumii în care trăim, o să încerc să creez propriul joc, puțin altfel, aș spune. De ce altfel? Deoarece miza nu este să se termine sau să ajungem într-un anumit punct. Nici măcar să evadăm. De fapt, când avem impresia că se termină, abia atunci începe cu adevărat. Și, ca orice joc, are anumite etape ce trebuie parcurse. Și anumiți factori ce pot influența evoluția lui, atât interni, cât și externi. Deja vă întrebați despre ce este vorba? Ei bine, ne vom „juca” de-a franciza. Mai exact, vom fi cu toții activi într-un joc ce are ca miză dezvoltarea unei francize profitabile. Iar „trofeul” va fi dobândirea calității noastre de antreprenor, pe care ne-o vom dezvolta pe parcursul jocului.

Francize.ro

Probabil că ați întâlnit des termenul franciză și că știți deja că reprezintă un acord (sub forma unui contract), între două părți, francizorul și francizatul. În schimbul unei taxe denumite „taxă de intrare în sistem” și a unor redevențe anuale, francizatul (beneficiarul) primește din partea francizorului dreptul de a utiliza tehnicile de producție și de marketing ale acestuia asupra unui produs sau serviciu. Practic, achiziționăm posibilitatea de a ne alătura unui brand consacrat, de a-l comercializa, beneficiind de renumele lui, în condițiile stabilite.

Acesta este cadrul jocului, nu ne rămâne decât să pornim. Vă anunț că este un joc liniar, că etapele se succedă și că nu putem trece mai departe dacă încercăm să omitem vreuna. Teoretic, putem continua, însă cu influențe negative asupra jocului și nu ne dorim acest lucru, nu?

Am pătruns în jocul minții. Ne vom „juca” doar cu noi, cu a noastră capacitate de a observa oportunitățile de afaceri, de a acționa, de a lua decizii, de a ne dezvolta atât pe noi, cât și afacerea pe care ne-o dorim. Ni se dezvăluie încă de la început toate regulile, ba chiar putem căuta informații despre alți deținători de franciză și despre succesul pe care l-au dobândit. Tot ce ne rămâne este ca, în baza cadrului deja stabilit, să încercăm să fim cei mai buni.

Etapa 1: apariția ideii

Fie că vorbim despre dorință, necesitate sau pur și simplu o oportunitate de afacere care apare într-un anumit moment, cert este că fără să avem ideea de a începe, sunt inutili ceilalți pași. Acum depinde de fiecare cât de încrezător sau hotărât este. Dacă lăsăm mai mult sau mai puțin timp să se sedimenteze ideea sau dacă trecem imediat la pasul următor.

Îmi este foarte clar că vreau. Altfel nu aș fi creat propriul joc și nu v-aș fi încurajat și pe voi să îl „jucați”. Îmi doresc independență, îmi doresc să fiu complet responsabilă de toate deciziile pe care le iau. Am văzut în jurul meu multe exemple de management defectuos și de fiecare dată mi-am imaginat cum aș fi procedat sau reacționat eu. Este momentul chiar să pun în practică informațiile, experiența, dar și dorințele și încrederea.

Etapa 2: luarea deciziei de a investi

Dacă am ajuns la etapa 2, înseamnă că ne dorim să devenim antreprenori. Fie că suntem la început de drum sau că avem deja experiență în domeniul economic, că am mai lucrat sau nu înainte, trebuie să ne dăm seama dacă acest sistem, al francizelor, ni se potrivește sau nu.

Am trecut printr-un labirint lung și destul de întortocheat, aș putea spune. Este vorba despre propria minte, cu toate temerile care m-ar fi putut face să renunț, la care s-au alăturat și factorii externi, de genul „Nu vei reuși!” sau „Nu ți se potrivește!” Dar am trecut, sunt în etapa a doua. Acum știu că vreau să investesc, dar în fața mea se deschid două uși: franciză și start-up. Încotro să mă îndrept? Aleg franciza, din numeroase motive. Sunt sigură de alegerea mea și știu că este cea mai bună pe care o puteam lua în acest moment.

În jurul meu se deschid „cufere”, se pare că am găsit codul potrivit. Cufărul care deține brandul, principalul avantaj. Mă voi alătura unei mărci deja cunoscute, pe care clienții o recunosc cu ușurință. Urmează cufărul care deține know how-ul și experiența brandului, prin care voi avea acces la toate „secretele” descoperite în timp, atât în ceea ce privește producția, cât și comercializarea produsului respectiv. Mă așteaptă cufărul prin care mi se cere ceva. Oare nu trebuia deschis? Din contră, mi se pare unul dintre cele mai importante. Este cufărul prin care mi se solicită un anumit nivel de calitate. Perfect, nici nu aveam de gând să promovez lucruri de care să nu fiu complet sigură că îndeplinesc standardele de calitate! Într-un alt cufăr mi se dezvăluie furnizorii agreați, care constituie un avantaj. Pentru că așa voi avea garanția calității și voi beneficia și de condiții contractuale mai bune cu aceștia.

Deja jocul mă atrage din ce în ce mai mult. Dar nu vreau să mă grăbesc. Am găsit multe cufere. Ce fac cu ele? Trebuie să „adun” tot ceea ce conțin și să merg mai departe. Încotro?

Etapa 3: alegerea domeniului

De îndată descopăr o plută care așteaptă să mă plimbe pe o mare plină de variante. Să fie retail, să fie food & beverage, să fie vorba de un serviciu? Avantajul principal atunci când ne referim la o franciză este că putem alege absolut orice domeniu, indiferent dacă avem sau nu experiență în ceea ce îl privește. De ce? Foarte simplu: pentru că francizorul ne oferă cursuri de formare, dar și asistență pe întreaga durată a contractului. Ne oferă, practic, acces la informații și la cunoștințe, pe lângă posibilitatea de a folosi brandul respectiv, împreună cu toate semnele comerciale.

Am ales domeniul food & beverage, iar afacerea vizată de mine este o franciză Tucano Coffee. De ce? Pentru că am simțit că mă identific cel mai bine cu acest concept și că se apropie cel mai mult de ideea mea despre o cafenea. Am simțit că acesta poate fi un loc pe care clienții să îl simtă foarte familiar și acesta este și lucrul pe care mi-l doresc, un spațiu în care oricine să se simtă ca acasă. Dar nu totul depinde doar de noi. Eu am ales Tucano Coffee, trebuie să mă aleagă și ei pe mine. Viziunea mea se potrivește cu viziunea brandului? Francizorul este cel care ia decizia finală.

Sursa Foto: Francize.ro

Sursa Foto: Francize.ro

Pluta descoperită are două misiuni, aceea de a-mi arăta toate domeniile de activitate, dar și aceea de a-mi oferi un sprijin, precum brandul o face cu francizații săi. Este un fel de protecție, de diminuare a riscurilor, deoarece clienții deja cunosc brandul respectiv, este prezent în conștiința lor și astfel este mult mai ușor să îi atrag către localul meu.

Etapa 4: analiza pieței și găsirea spațiului

Am ajuns în etapa a patra, am revenit pe „uscat” și am ajuns într-o altă cameră, plină de planuri și de analize. Această etapă este compusă, de fapt, din două etape. Este profitabilă ideea noastră de afacere? Pătrundem pe o piață saturată sau putem aduce un plus de valoare prin ceea ce facem? Trebuie să ne raportăm la zona pe care o vizăm, deoarece, de exemplu, o cafenea situată la periferia orașului nu va avea același număr de clienți pe care îl va avea una dintr-o zonă centrală, însă și cheltuielile cu întreținerea vor fi diferite, în special cele care se referă la chirie. Dar toate aceste aspecte vor fi trecute în planul de afacere.

Am ales, împreună cu reprezentanții Tucano Coffee, o zonă din apropierea Facultății de Drept din București, unde studenții (și nu numai) se pot întâlni pentru realizarea de proiecte, pentru ședințe din cadrul diverselor asociații sau pur și simplu pentru a se relaxa după cursuri. Pentru fiecare dintre ei și pentru dorința fiecăruia, aici este locul potrivit, atât pentru cei care vor să își petreacă timpul singuri, în compania unei cărți sau a laptopului, cât și pentru întâlniri sau ședințe puțin altfel, departe de cadrul formal al facultății.

Etapa 5: găsirea resurselor

Aici am pătruns într-o zonă în care nu ne este testat doar spiritul de observație. Nu trebuie doar să descoperim indicii și elemente, trebuie să luăm decizii. Dacă dispunem de întreaga sumă necesară achiziționării francizei, trecem rapid la etapa următoare. Dacă nu, având în vedere că acest gen de afacere este destinat micilor întreprinzători, trebuie să găsim variantele de finanțare cele mai potrivite afacerii noastre.

Dar nu doar resursele financiare sunt cele care trebuie avute în vedere, ci și cele umane. Acum deja nu mai suntem doar noi în joc, ni se alătură o întreagă echipă și, drept urmare, va fi un joc de echipă începând cu acest punct. Fiecare trebuie să înțeleagă misiunea brandului, în primul rând, iar mai apoi misiunea afacerii pe care tocmai o pornim. Fiecare aduce un plus de valoare, prin cunoștințe și prin implicare.

Etapa 6: amenajarea spațiului

Sursa Foto: Francize.ro

Sursa Foto: Francize.ro

Am ajuns într-o nouă etapă a jocului. O zonă complet goală. Aici vom fi în permanență supravegheați de un game master – fracizorul, care se va ocupa de amenajarea spațiului în cel mai mic detaliu și dotarea cu echipamentul necesar, astfel încât cafeneaua să arate precum toate celelalte, dar și personalul să aibă același tip de comportament sau chiar aceeași vestimentație.

Cafeneaua mea deja prinde contur. Jocul începe să facă parte din viața reală. Am reușit să creez propria afacere, dar nu este nicicum acesta finalul jocului, ci, așa cum am mai zis, abia acum încep provocările.

Etapa 7: publicitatea

Aici intervin mai multe beneficii pe care doar sistemul de franciză le oferă. În primul rând, ne asociem cu un brand deja cunoscut, care există în memoria oamenilor. În al doilea rând, beneficiem de publicitatea întregului brand, de strategiile lui de marketing, dar și de promoțiile care se organizează.

Tehnicile de comercializare pe care francizorul ni le oferă sunt perfecționate în timp, ca urmare a experienței pe care acesta deja a dobândit-o. Practic, avem parte de indicii în joc, care să ne ajute să dezvoltăm afacerea.

Etapa 8: dezvoltarea

După cum ați observat, de când am ales franciza potrivită pentru noi, avem asistență din partea game masterului, a francizorului, care și în această etapă ne va supraveghea îndeaproape. Cu ajutorul butonului de indiciu, avem posibilitatea de a colabora permanent în perioada contractului, fapt ce este benefic pentru ambele părți. Noi ne dorim să ne recuperăm investiția într-un timp cât mai scurt, francizorul își dorește ca redevențele (care, de obicei, sunt procent din cifra de afaceri) să fie cât mai mari, așa că este o relație de câștig reciproc.

Care sunt ingredientele reușitei?

În primul rând, identificarea oportunității de afacere. Așa că am ales o zonă străbătută de mulți tineri, dar care nu este saturată de cafenele și restaurante. În al doilea rând, faptul că este situată în apropierea facultății este un avantaj, deoarece nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze către alte zone ale orașului. În al treilea rând, crearea unui mediu familiar. Clienții vor rezona cu acest loc, vor ști că aici găsesc energia de care au nevoie pentru a-și realiza proiectele. Urmează apoi spiritul antreprenorial și echipa pe care o formăm. De fapt, aceasta este cheia succesului, ca întreaga echipă să lucreze împreună și să creadă în reușită, să se bucure de realizări, să-și propună altele, mai mari.

Tucano Coffee va face parte din viața fiecăruia și toți clienții vor simți că au un loc special al lor, care îi așteaptă de fiecare dată, se vor simți înconjurați de prieteni, vor descoperi cadrul perfect pentru dezvoltarea lor. Mizez pe faptul că vom crea un spațiu cald, care te atrage, care te întâmpină cu personal veșnic binedispus și întotdeauna acolo, să te asculte.

Etapa 9: extinderea

În acest joc, suntem personajele principale. Nu vom putea restarta jocul de fiecare dată când ni se pare că evoluția lui nu este cea pe care ne-o dorim. Nu. Trebuie să continuăm, să luam permanent decizii, să contribuim la dezvoltarea afacerii. Este un joc continuu, care, abia atunci când ajungem primim primii clienți, începe să facă parte cu adevărat din realitatea noastră. Și atunci intervine misiunea cea mai dificilă, aș putea spune. Aceea de a continua, de a ne dezvolta, de a fi tot timpul atenți la dorințele clienților, de a păstra o legătură cât mai bună atât cu ei, cât și cu francizorul.

Sursa Foto: Francize.ro

Sursa Foto: Francize.ro

Nu mi-am propus să pășesc pe urmele francizorului și nici nu vizez succesul lui. Îmi doresc propriul drum și propriul succes. Îmi doresc să mă implic, să îmi asum riscuri, să mă bucur de realizări. De aceea, voi continua jocul. Și nu îmi doresc să mă opresc doar la o franciză simplă, deși aceasta este prima parte a jocului. Mă simt motivată să continui și să îmi doresc mai mult. Așa că vizez o masterfranciză într-una dintre țările în care Tucano Coffee încă nu a ajuns. Prin prisma faptului că îmi place să călătoresc și o fac destul de des, voi fi mai atentă în următoarele călătorii nu doar la obiectivele turistice, ci și la obiectivele mele.

Jocul nu se termină și, odată început, îți dorești din ce în ce mai mult. Câștigi și tu experiență, înveți să devii antreprenor. De ce am considerat că mi se potrivește? Pentru că îmi plac provocările, îmi place independența și îmi plac relațiile interpersonale.

De ce am ales să fiu antreprenor?

Putem privi totul precum un joc, dar care trebuie tratat, însă, cu cea mai mare responsabilitate. Joc, deoarece, asemenea unuia de strategie, implică viziune, etape (planul de afacere foarte bine structurat), implică determinare, perseverență, dar și factori externi și interni, care pot fi depășiți tocmai prin deciziile luate și prin modalitatea noastră de reacție. Startul, în orice domeniu, poate fi dificil, deoarece implică determinare, asumarea unor riscuri, resurse de toate felurile (financiare, de timp, umane, materiale). Dar, odată întrat în „joc”, nu vei mai dori să îl părăsești, ba din contră, îți vei dori noi provocări, de fiecare dată.

De ce cred că o franciză Tucano Coffee este ceea ce mi se potrivește?

Tucano Coffee are o viziune pe care am îmbrățișat-o din prima clipă: Love. Peace. Coffee. Îmi place să promovez lucrurile în care cred și îmi place să cred în lucrurile pe care le promovez. De ce să nu promovez propria afacere, mai ales când cred în ea? De ce să nu promovez ideea de culoare, bună dispoziție, dragoste pentru viață și pentru tot ce ne înconjoară?

În jocul meu, chiar dacă regulile nu sunt făcute de mine, eu sunt câștigătoare. Pentru că eu aleg evoluția jocului, eu aleg pașii pe care îi urmez. Și aleg toți pașii și mă bucur de fiecare etapă și învăț lucruri noi, de fiecare dată. Învăț să cred și să fac alegeri. Astăzi aleg o franciză în România.


Articol redactat sub forma unui joc pentru Spring SuperBlog 2017